czwartek, 12 maja 2016

BRANSOLETKA Z NAPISEM

W tym artykule zaprezentuję Wam kilka porad, które mogą przydać się podczas wykonywania bransoletki z napisem.

Nauka robienia bransoletek z napisami: KLIK



I Bransoletka o określonej długości.

Najczęściej przystępując do wykonywania bransoletki wiemy jaką ma mieć ona długość i chcemy, aby napis był na środku. Jak jednak osiągnąć pożądany efekt?
Na pewno istnieje wiele sposobów - ja pokażę Wam dwa, które często wykorzystuję.


1. Z projektem.

a) Projekt.
Gdy wybierzemy czcionkę, która będzie tworzyła napis dobrze byłoby rozrysować wzór i policzyć ile zajmuje rządków.
Przykład.
Chcę stworzyć bransoletkę z napisem: „I <3 MATH”.
Wybrałam czcionkę: KLIK

Teraz rysuję napis:
Mój napis zajmuje 49 rządków.

b) Przygotowanie muliny.
Następnie trzeba przygotować mulinę. To jak długie ucinamy nitki tworzące podstawę zależy od wielu czynników m.in. od:
- długości bransoletki,
- długości napisu,
- rodzaju materiału,
- typu zakończenia.
U mnie kawałki muliny mają zazwyczaj 80 – 120 cm, a za nitkę główną służy cały motek.

c) Oszacowanie.
Ten punkt zaprezentuję na przykładzie.
Robię niewielką części bransoletki (oczywiście niezawierająca napisu) i tworzę bazę na podstawie, której obliczę ogólną ilość rządków mojej bransoletki.
Biorę linijkę i mierzę.
Zauważam , że 14 rzędów zajmuje 2 cm.
Chcę, aby moja bransoletka miała długość 16 cm.
Obliczam:
2 cm – 14 rzędów
16 cm – x rzędów
x = (14 *16)/2 = 112
Zatem moja bransoletka powinna składać się ze 112 rzędów supełków.
Zdobywszy taką informację przystępuję do obliczenia tego, ile powinnam zrobić rzędów w kolorze tła przed i po napisie.
Od ogólnej ilość rzędów odejmuję rzędy, które zajmuje napis, po czym różnicę dzielę na dwa.
(112 – 49)/2 = 63/2= 31,5
Wynik, który otrzymałam nie jest liczbą całkowitą więc postanawiam przed napisem zrobić 31 rzędów, natomiast po 31 lub 32
(zdecyduję o tym na końcu)
.

Jak napisałam, tak zrobiłam.
Po wykonaniu 111 rzędów okazało się, że moja bransoletka ma już długość 16 cm.
Zatem cel został osiągnięty.



2. Bez projektu.
Możemy robić wszystko „na oko”, tzn. bez przygotowywania projektu i liczenia rządów. W tym przypadku zalecam na początku zostawić przed supłem, po którym rozpoczniemy bransoletkę, ok. 20 - 30 cm nitki głównej.
Wtedy zawsze można dorobić kilka rzędów na początku bransoletki.


II Równy początek.

Najczęściej początek bransoletki z napisem nie wychodzi równy. Co można zrobić?

a) Po zrobieniu części bransoletki można rozpleść nierówny początek
i zrobić go na nowo.

b) Można zastosować metodę, którą zaprezentowałam tutaj:
"Szeroka bransoletka"
.
Należy pamiętać o tym, że po zakończeniu tworzenia pozbywamy się
„muliny – pomocniczki”.
Uwaga!
Obie wskazówki dotyczą bransoletek, w których wiązaniami są warkoczyki.


III Rysowanie wzorów.

Wzory bransoletek i breloczków wykonywanych metodą napisów można np.:
a) tworzyć w programie graficznym np. Paint,
b) rozrysować na kartce z bloku milimetrowego,
c) narysować na zwykłej kartce z zeszytu w kratę, 
d) tworzyć wykorzystując generatory zamieszczone na stronach poświęconych bransoletkom z muliny np.KLIK
e) generować wykorzystując różne programy skierowane do osób zajmujących się haftem krzyżykowym.


 A jakie są Wasze sposoby? Piszcie w komentarzach :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz